مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 5. دى 1395 - 13:01   |   کد مطلب: 18788
معاون سابق علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان گفت: با توجه به اینکه خبر تلخ حذف بند پیمانه پولی دوجانبه از برنامه ششم را قبلا از مجلس شنیده بودیم خبر اخیر خوشحال کننده است و امیدواریم نمایندگان مجلس برای بهتر انجام شدن این برنامه و گسترش هرچه بیشتر پیمان‌های پولی دوجانبه پیگیری لازم را انجام دهند.

 به گزارش صدای دانشجو محسن بیگی، معاون سابق علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به تصویب الزام دولت به برقراری پیمان های پولی در ماده 14 برنامه ششم توسعه ضمن تقدیر از عملکرد نمایندگان بیان داشت: از نمایندگان استان همدان در مجلس درخواست داریم تا نظرات و آرای خود را درباره ماده 14 برنامه ششم توسعه برای مردم شفاف‌سازی کنند.

 

وی افزود: با توجه به این که خبر تلخ حذف بند پیمانه پولی دوجانبه از برنامه ششم را قبلا از مجلس شنیده بودیم خبر اخیر خوشحال کننده است و امیدواریم نمایندگان مجلس برای بهتر انجام شدن این برنامه و گسترش هرچه بیشتر پیمان‌های پولی دوجانبه پیگیری لازم را انجام دهند تا دولت در اجرا کم کاری نکند همچنان که تا به حال دولت و بانک مرکزی دراین زمینه کم کاری کرده‌اند.

معاون سابق علمی بسیج دانشجویی دانشگاه بوعلی سینا همدان به اشاره به روند تصویب ماده 14 برنامه ششم تاکید کرد: در این مورد به خاطر رای گیری پنهان در صحن علنی مشخص نیست کدام از نمایندگان مجلس به این طرح رای مثبت داده‌اند و باید مشخص شود که چگونه اجماع در مجلس برای تصویب این طرح انجام شده است. همچنین نظرات آقای حاج بابایی که در کمیسون تلفیق حضور دارند نیز بسیار مهم است و از نمایندگان این مطالبه را داریم تا نظرات و آرا خود را (یعنی مثبت، منفی و ممتنع) درمورد این موضوع در پایگاه های اطلاع رسانی خود بصورت داوطلبانه شفاف سازی کنند تا مردم، کارشناسان و مجموعه های دانشگاهی از عملکرد نمایندگان خود در این موضوع آگاه شوند.

بیگی ادامه داد: در مجموع از تمام نمایندگانی که به این بخش از برنامه ششم رای مثبت دادند، تشکر می‌کنیم و امیدواریم مصوبات بهتری درآینده از مجلس بشنویم.

 

این فعال دانشجویی با اشاره به اهمیت پیمان پولی دو جانبه گفت: چرخه‌ دلار برای کشورهایی که می‌خواهند تبادلات مالی بین المللی داشته باشند تا حدی ضروری به نظر می‌رسد؛ اما همین مبادلات با واسطه دلار به آمریکا این قدرت را می‌دهد تا تحریم و فشار را به وسیله مدیریت دلارهای جابه جاشده در سرتاسر جهان انجام دهد. اما راهکاری که کشورهایی‌های زیادی سال‌هاست پیش گرفته اند تا از سیطره دلار ویورو رهایی یابند. برقراری قراردادهای پیمان‌پولی دوجانبه این زمینه را آماده می‌کند تا کشورها فقط پول ملی خود را برای مبادلات ملی بین المللی  استفاده کنند. 

 

وی تاکید کرد: پیمان های پولی دوجانبه باعث کاهش ارزش دلار به دلیل کاهش تقاضا برای دلار می‌شود و همچنین ارزش ارزهایی همچون ریال نیز درجهان افزایش پیدا خواهد کرد. هزینه مبادلات مالی نیز کاهش خواهد یافت. امروزه چین توانسته تا 1/4 از تجارت خود را با همین روش انجام دهد و تا به حال 43 کشور در 61 پیمان با هم درحال همکاری هستند و در آینده هم رقابتی شکل خواهد گرفت برای استفاده هرچه بیشتر ازین روش تا هر کشور بتواند ارزش پول خود را بالاتر ببرد البته بالا بردن ارزش پول همیشه خوب نیست اما در وضعیت فعلی ایران بسیار ضروری است البته این نتیجه درمیان مدت آشکار خواهدشد.

 

بیگی با انتقاد از عملکرد دولت عنوان کرد: دولت برای این که با آمریکا تنش زایی نکند و از طرفی کار پیچیده ای همچون این پیمان را انجام دهد کمی کاهلی خواهد کرد همچنان که تابه حال کرده‌ و این جا لازم است تا نمایندگان برای پاسداری از منافع ملی پیگیری‌های لازم را به شکل سئوال و نامه، نطق و هر ابزاری که در اختیار دارند انجام دهند.

وی گفت: از نمایندگان استان همدان در مجلس درخواست داریم تا نظرات و آرای خود را درباه ماده برنامه ششم توسعه 14 برای شفاف سازی کنند.

منبع:خبرگزاری دانشجو

 

انتهای پیام/

دیدگاه شما

آخرین اخبار