مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 8. بهمن 1394 - 18:29   |   کد مطلب: 16858
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: بازرگان زمان شاه با سکولاریسم مذهبی مبارزه می کرد اما آخر عمر به سکولاریسم مذهبی بازگشت. وی معتقد بود شاه باشد، فقط کمی دمکراسی هم در کشور باشد.

به گزارش صدای دانشجو،

حسن رحیم پور ازغدی امروز در افتتاحیه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور در مشهد، در پاسخ به سوالی که چه کنیم تا ذهنیت منفی نسبت به دفتر تحکیم وحدت از ازدهان پاک شود، گفت: در فعالیت های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی اگر فعالیت ها درست باشد این که دیگران چه می گویند و چه می اندیشند زیاد نباید مورد توجه قرار گیرد.

 

وی بیان داشت: آنچه باید نگران آن باشیم درست بودن مسیر است؛ مسئله اصلی درست بودن مسیر است و قضاوت دیگران باید دغدغه دوم ما باشد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه ای از قرآن خاطر نشان کرد: یکی از علامت های تشکل های واقعی حرکت در مسیر حق است. اگر این مسیر حق باشد دیگر اصلا برای آن مهم نباشد که چرا دیگران به او بدبین هستند. آنچه مهم است این است که بدانیم تو چه کسی هستی و چه هستی؟

 

وی با اشاره به اینکه هنوز عده ای چپ چپ به دفتر تحکیم وحدت نگاه می کنند، گفت: این نگاه به دلیل اتفاق دهه 70 برای این تشکل دینی در دانشگاه ها بود.

 

رحیم پور ازغدی انجمن اسلامی را قدیمی ترین و اصلی ترین تشکل دینی در دانشگاه ها دانست و بیان داشت: سابقه انجمن اسلامی به دهه 20 برمی گردد. برخی می گویند انجمن اسلامی را بازرگان پایه گذاری کرد، اما باید گفت که قبل از بازرگان انجمن اسلامی در دانشگاه ها حضور داشته، ولی بازرگان آن را فعال تر کرد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در دهه 70 افرادی وارد این انجمن شدند که بعضا بچه مسلمان نبودند. آنان افرادی لیبرال و طرفدار آمریکا بودند و به حرف امام و دفتر تحکیم وحدت که براساس آن عمل می کرد، عقیده نداشتند. انجمن اسلامی خاکریز دفاع از انقلاب در دهه 60 در دانشگاه ها بود. بچه های انجمن اسلامی نهادهای انقلابی سپاه و جهاد را ساختند و فرمانده کل سپاه پاسداران سرلشکر عزیز جعفری از اعضای انجمن اسلامی دانشکده معماری دانشگاه تهران بود.

 

وی با اشاره به گرایشات دفتر تحکیم وحدت در دهه 70 متذکر شد: گرایشاتی که در انجمن اسلامی پیدا شد از خارج از کشور نشات می گرفت؛ که در درون این تشکل دانشجویی نفوذ کرده بودند، اما در دهه 80 و 90 دوباره انجمن اسلامی در دفتر تحکیم مستقر شد و شما نسل سوم آن ها هستید. اصل انجمن اسلامی یعنی چشم بیدار انقلاب و جنبش دانشجویی اسلامی منتقد ۀمر به معروف و ناهی از منکر موذن و دیده بان انقلاب است.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به عملکرد برخی از مسئولین هنگامی که از شغل خود کنار می روند یا در وسط شغل خود هستند به فکر براندازی جمهوری اسلامی می افتند، گفت: تمام توطئه های علیه جمهوری اسلامی توسط مسئولین آن بوده است؛ از بنی صدر گرفته تا فتنه 88 ؛ اما این مردم ما هستند که نمی گذارند آن ها موفق شوند و می گویند انقلاب مال ماست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه انجمن اسلامی در دهه 20 بیشتر جنبه دینی داشت و فعالیت زیادی نمی کرد، به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و سپردن کل انقلاب توسط امام خمینی (ره) به افرادی که دارای سابقه مذهبی در این تشکل بودند، اشاره کرد و افزود: امام به قم رفتند و انقلاب را به دست بازرگان سپردند، اما دیدیم که بازرگان، بازرگان دهه 20 نبود و این امر باعث شد که امام دوباره به تهران بازگردند و انقلاب را از ملی مذهبی ها بگیرند.

 

وی با اشاره به تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان تحکیم وحدت گفت: پس از این تسخیر بازرگان استعفا داد و این جا مشخص شد که خط بازرگان با خط دفتر تحکیم متفاوت بود. بازرگان در زمان شاه با سکولاریسم مذهبی مبارزه می کرد، ولی در آخر عمر خودش به سکولاریسم مذهبی بازگشت. اساسا بازرگان معتقد بود شاه باشد، فقط کمی دمکراسی هم در کشور باشد.

 

رحیم پور ازغدی با اشاره به اصل اول پارلمان در نظام های اروپایی و غربی و تشکیل مجلس شورای اسلامی در جمهوری اسلامی ایران گفت: آیا به نظر شما مبانی نظری این دو، یکی است؟ خیر، تئوری مجلس شورای اسلامی شباهت ها و تفاوت هایی با پارلمان اروپایی دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: حکومت دو شرط عام دارد؛ اولین شرط آن این است که "لاحکم الی الله" یعنی هیچ کس نمی تواند بر دیگری حکومت کند جز خدا و ما از هیچ کس نمی توانیم اطاعت کنیم جز خدا.

 

وی تاکید کرد: براین اساس هیچ حکومتی جز با حفظ قوانین خدا نباید بر بشر حکومت کند. ولی فقیه، امام معصوم و پیامبر به عنوان شخص نمی توانند بر انسان حکومت کنند، اما از انجا که خداوند نمی آید شهرداری و دیگر نهادها را ایجاد کند و فرشته ها را در امور قرار دهد، برای همین ایجاد حکومت در چارچوب حدود الهی تعریف می شود.

 

رحیم پور ازغدی خاطر نشان کرد: رای گیری نمی تواند هم جنس بازی را جزو حقوق بشر کند و هم چنین نمی تواند حقی را از کسی سلب کند. خوارج از این آیه برداشت خودشان را داشتند و می گفتند ما حکومت نمی خواهیم و این در حالی است که تمام دنیا طرفدار ولایت است. ما جامعه بدون ولایت نداریم. اصلا در تمام شرق و غرب عالم جامعه بی ولایت نیست.

 

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: طبق فرمایش قرآن فقط طبق قانون و ضوابط الهی می توان حکومت کرد.

 

وی به شبهه دومی که می گویند اگر فقط خدا قانونگذار است، پس این قوانین دیگر چیست، اشاره کرد و گفت: تمام بشر اگر رای دهند نمی توانند یک قانون خلاف قانون الهی بنویسند؛ هر چند در عمل شاهدیم گاهی خلاف امر خدا عمل می کنند؛ حلال خدا را حرام و حرام خدا را حلال می کنند.

 

رحیم پور ازغدی بیان داشت: قانونگذاری در عرض قانون خدا نیست. خداوند ارزش های کلی را مشخص کرده و قانونگذاران ما در مجالس برنامه ریزی و در ذیل قوانین کلی الهی می کنند نه قانونگذاری.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به شباهت و تفاوت دو مجلس اسلامی و اروپایی گفت: در این دو مجلس وکالت وجود دارد، در مجلس لیبرالی وکالت در امانیست و سکولار یعنی هر کس به طور مطلق حاکم خودش است و وکیل یعنی کسی که از طرف انسان آنچه که او می خواهد را قانونی پیگیری کند، اما در وکالت اسلامی، یعنی من آزادم و خداوند مسیر تکامل مرا مشخص کرده و نماینده من باید در مسیر مصالح دنیوی و اخروی و در چارچوب ارزش های الهی وکالتش را اعمال کند، برنامه ریزی کند؛ تا فرد و جامعه را به سمت ارزش های الهی پیش ببرد و حق خلاف حکم خدا تصمیم گرفتن ندارد.

 

وی تاکید کرد: قوانین مجلس اسلامی باید در چارچوب ارزش های الهی باشد.

 

رحیم پور ازغدی با بیان این که حکومت صالح را مردم تشکیل می دهند اما این حکومت نسبی است، گفت: این حکومت باید صالح تر شود. حکومت اسلامی در اجرا کاملا نسبی است، اما در تئوری حد و مرز مشخص دارد.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با طرح این پرسش که آیا حکومت ما اسلامی است یا غیراسلامی گفت: این حکومت از جهاتی اسلامی است و در جهاتی غیراسلامی است. باید قسمت اسلامی آن را اسلامی تر و قسمت غیراسلامی را حذف کنیم.

 

وی در ادامه با بیان اینکه برای حفاظت از حق الناس باید به دو بعد تربیتی و قانونی توجه کنیم، گفت: باید برای دفاع از حق الناس اصول کلی را تبدیل به قانون کنیم. البته بخش تربیتی باید مورد حمایت قانونی نیز باشد و کسانی که در مجلس هستند باید شجاع، دقیق، متخصص باشند و بدانند مشکل مردم چیست و براساس مصالح مردم و جامعه و در چارچوب ارزش های الهی باشند.

 

رحیم پور ازغدی در ادامه با انتقاد از وجود برخی خانه ها در تهران که اجرا و رهن آن ها چندین میلیارد است، گفت: باید جلوی این خانه ها تحصن کرد و پرسید این پول ها از کجاست.

 

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه با اشاره به عرصه هنر و سینما خاطر نشان کرد: تمام فیلم های سینمایی دارای قهرمانی هستند که فاسد است. در فیلم 24 قهرمان فیلم شکنجه گر پنتاگون است.

 

وی ادامه داد: کسانی که فکر می کنند عرصه فرهنگ، هنر و رسانه عرصه خودنمایی است، اشتباه می کنند. در این عرصه باید به گونه ای افراد را آموزش داد که فرد احساس آموزش دادن را نداشته باشد. دانشکده هنر ما وقتی دانشکده هنر است که ارزش های الهی را جذاب ارائه دهد نه فساد را.

 

رحیم پور ازغدی مشارکت و مشاورت را دو اصل اصیل اسلامی دانست و خاطر نشان کرد: قرآن ضد سنت و ضد تعصب و موکد مبارزه با استبداد است.

انتها پیام/م

دیدگاه شما

آخرین اخبار