مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 15. آذر 1394 - 13:49   |   کد مطلب: 16406
مناظره فرصتی برای یادگیری
مسابقات مناظره دانشجویی
مدیر کل پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسابقات ملی مناظره را پروژه‌ای در راستای عقلانیت و خردورزی خواند و تاکید کرد: این مناظره‌ها نباید به مجادله و ایجاد فرهنگ غلبه کردن بدل شود.

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا،  دکتر حسین میرزایی در نشستی با اعضای هیئت اجرایی مسابقات ملی مناظره به بیان اهمیت مساله مناظره و ترویج فرهنگ گفت و گو پرداخت و با اشاره به نقش دانشگاه در تربیت افراد، گفت: دانشگاه مفهوم بسیار جامعی دارد و صرفا معطوف به آموزش علمی نیست. به همین دلیل باید به وجه تعلیم و تربیت در دانشگاه نیز توجه کرد. دانشگاه فضایی است که کسب بینش و تاملات معطوف به بینش باید بیشتر در آن صورت بگیرد.

 

وی افزود: آنچه در دانشگاه وجود دارد، قدرت نیست؛ بلکه اقتدار است. لذا دانشگاه محل قدرت سخت نیست و از این منظر وجه استدلال و اقتدار علمی دارای منزلت اجتماعی خواهد بود. بنابراین تفاوت بین دانشگاه و بقیه مکان‌ها در این است که وجود اقتدار علمی سبب ایجاد مشروعیت خواهد بود.

 

وی با اشاره به ویژگی‌های دانشگاه به تشریح خصوصیات این فضای علمی پرداخت و گفت: برتری استدلال و عقلانیت، مهم‌ترین وجه تمایز دانشگاه از سایر شئون جامعه است. از این رو پروژه مسابقات ملی مناظره در راستای عقلانیت و خرد‌ورزی است.

 

مسابقات مناظره می‌تواند در ارتقای سطح اندیشه‌ورزی جامعه نقش ایفا کند

 

این استاد دانشگاه گفت: تمرین مهارت عقلانیت و استدلال، برانگیختن دغدغه اجتماعی افراد و دانشجوها، به ثمر رسیدن تربیت اجتماعی و... از فواید عملی این مسابقه است. این مسابقات، انسان را در مسیر «شدن» قرار می‌دهد. متاسفانه در حوزه آموزش و پروش و آموزش عالی، فعالیت‌های ما معطوف به آموزش‌های نظری است و آموزش‌های مهارتی و تمرین مهارت‌ها جایگاه چندانی ندارد. از همین رو، این مسابقات می‌تواند در ارتقای سطح اندیشه‌ورزی جامعه نقش ویژه‌ای داشته باشد.

 

مدیر کل پژوهشکده فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با اشاره به گسترش کمّی آموزش عالی در کشور گفت: به نظر می‌رسد موضوع مناظره، باید جنبه گفتمانی پیدا کند. چرا که این عمل سبب ارتقای سطح جامعه می‌شود و به بسط عقلانیت در عرصه عمومی کمک می‌کند. هرچند باید به این نکته توجه کرد که این مناظره‌ها به مجادله و ایجاد فرهنگ غلبه کردن بدل نشود. باید نگاه استراژیک و کلان به این موضوع، با روش برگزاری مسابقات در یک راستا قرار بگیرد. بنابراین پیروزی در مناظره باید معطوف به کشف حقیقت باشد، نه غلبه کلامی بر دیگران.

 

وی گفت: به نظر می‌رسد در این حوزه باید بازنگری جدی صورت بگیرد و ملزومات مناظره بازتعریف شود و در این راستا نقشه راهی منسجم و قابل عمل ترسیم کرد. لذا باید اهداف، راهبردها و چشم‌اندازها مجدد صورت‌بندی شود.

به اعتقاد میرزایی، ترمیم این عقلانیت و خردورزی در راستای تقویت دینداری در جامعه هم خواهد بود. چراکه بهره‌مندی جامعه از عقلانیت، عامل تحکیم پایه‌های یک جامعه دینی است و این مسابقات می‌تواند وسیله خوبی برای حرکت جامعه، به سمت جامعه دینی باشد. باید به این نکته هم توجه کرد که نگاه معطوف به توسعه عقلانیت باید همراه با نگرش کلان و جدی باشد و برگزاری این مسابقات هم به عنوان بخشی از آن باید مورد تکامل و پیشرفت قرار بگیرد.

 

براساس گزارش روابط عمومی سازمان دانشجویان جهاد دانشگاهی، در این نشست اعضای کمیته برگزاری مسابقات ملی مناظره به ارائه گزارشی از چگونگی برگزاری دوره‌های قبلی مسابقات پرداختند.

مرحله کشوری مسابقات ملی مناظره(نشان خواجه نصیرالدین طوسی) از 28 تا 30 آذر با شرکت 12 تیم از استان‌های مرکزی، اصفهان، آذربایجان‌شرقی، خراسان رضوی، تهران، زنجان، قزوین و ایلام در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار می‌شود.

انتهای پیام

 

 

 

 

برچسب‌ها: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار