به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
مطبوعات همدان
تاریخ : 21. ارديبهشت 1394 - 8:32   |   کد مطلب: 15243
به همت دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری و معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان کرسی آزاد اندیشی با عنوان شبکه اجتماعی با حضور گسترده دانشجویان در این واحد دانشگاهی برگزار شد.
نقد شبکه های اجتماعی

به گزارش صدای دانشجو، مسوول دفتر نهاد نمایندگی در ابتدای این کرسی آزاد اندیشی با بیان اینکه اسلام کاربرد رسانه ها را بسیار مهم بر می شمارد گفت: اصل رسانه و اجتماع در احکام دینی و اسلام بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

حجت الاسلام حمیدرضا طالقانی افزود: اسلام مخالف تکنولوژی و رسانه نیست بلکه باید با شناخت دقیق و آگاهانه با آنها مواجه شد.

وی افزود بدترین برخورد با رسانه ها و فضای مجازی برخورد منفعلانه است و ما موظفیم در این عرصه به صورت جدی پویا و فعال ورود پیدا کنیم.

وی تاکید کرد: خود کنترلی و دین باوری باید در نسل جوان ما در مواجه با شبکه های اجتماعی و مجازی آموزش داده شود.

در ادامه سرهنگ اکبر امینی رییس پلیس فتا فرماندهی انتظامی استان همدان، علی طاهری معاون فرهنگی اجتماعی واحد همدان، مجید ارتقایی کارشناس فضای مجازی به عنوان داور و دانشجویان موافق و مخالف نیزبا دعوت علی اکبر فامیل روحانی، عضو هیات علمی گروه علم اطلاعات و دانش شناسی واحد همدان به عنوان مجری این کرسی آزاد اندیشی در جایگاه قرار گرفتند.

چشمه قصابانی به عنوان موافق بحث شبکه های اجتماعی گفت: در ابتدا به نظر بنده عنوان این کرسی باید به کاربرد شبکه های اجتماعی تغییر می کرد اما ما متاسفانه در ضمیرناخودآگاه خود هرگاه با یک تکنولوژی جدید مواجهه می شویم با آن مخالفت می کنیم بدون اینکه فرهنگ و دانش این علم و تکنولوژی را بیاموزیم. به طور مثال در اواخر دهه هفتاد ما اعلام کردیم که در خانه ها را بر روی اینترنت ببندیم اما امروز ناگزیر از استفاده از آن هستیم، بطور مثال امروز ورزشگاه های فوتبال ما به عنوان بزرگترین ضایعه فرهنگی کشور می توانند قلم داد شوند، آیا ما باید فوتبال را تعطیل کنیم یا سعی در فرهنگ سازی نماییم؟ یکی از آسیب های شبکه های اجتماعی این است که خود من با خود وجودی در شبکه اجتماعی متفاوت است واین باعث نمی شود که ما بگویم شبکه های اجتماعی پدیده بد ونامناسبی است.

عاصفی به عنوان مخالف شبکه های اجتماعی اظهار کرد: ابتدا باید بدانیم هدف از تشکیل شبکه ها چیست؟ باید جهان را یا با دیدگاه خوش بینی ببینیم یا بدبینی؟ امروز جهان جاسوسی ها است و شبکه های اجتماعی امروز تبدیل به بازاریابی فساد شده است. باید پاسخگوی آسیب رساندن عناصر بی هویت به هویت جامعه بود، درست است که پدیده شبکه های اجتماعی پدیده نوظهور است اما باید با دانش با این پدیده ها مواجه شد.

در ادامه ارتقایی گفت: کرسی آزاد اندیشی می طلبد که بدانیم چند نوع شبکه اجتماعی داریم ، البته شبکه اجتماعی امروز تبدیل به رسانه های اجتماعی شده اند و نباید منکر کارکرد این رسانه شویم. این رسانه یا شبکه ها خوبی هایی دارند ولی تهدید و آسیب هایی هم دارند که باید مدنظر قرار گیرند.

یکی دیگر از موافقین گفت: اگر ما نتوانستیم از این شبکه برای ترویج اسلام بهره بگیریم، اگر عناصر فرهگی جامعه ما نتوانسته اند سرآمد این شبکه ها باشند باید افسوس بخوریم

وی با اشاره به خاطرات شهید تهرانی مقدم گفت: باید بتوانیم دانش روز را بومی سازی نماییم نه منکر آن شویم.

وی بیان کرد متاسفانه ما در دانشگاه ها علم روز نداریم. به ما مکانیکی با ماشین ژیان را آموزش می دهند و کاربری یک خودروی پیشرفته را انتظار دارند.

این موافق گفت: عکس و فیلم های که ما در حریم شخصی یا همان پروفایل می گزاریم اگر توسط دیگران رصد شود دیگر شخصی نیست این باید فرهنگ ما گردد. امروز توهین افترا، بدون سند صحبت کردن، شک های فراوان دیگر در دین و فرهنگ از کارکردهای بد شبکه های مجازی است اما این کارکرد است نه خود شبکه به نظر من مصداق قل سیرو فی الارض می تواند به نوعی تعبیر در گشت و گذار در اینترنت هم قلمداد گردد.

 رییس پلیس فتای فرماندهی انتظامی استان همدان نیز در این قسمت گفت: تجمع و گروه می تواند عواقبی داشته باشد، چه بسیار پرونده های که در پلیس فتا برای استفاده نادرست شبکه های اجتماعی در جریان است.

سرهنگ امینی بیان کرد: در زمانی که ما در خیلی از موارد تحریم هستیم چرا شبکه ها اجتماعی تحریم نیستند و این از سر دلسوزی  دولت های غربی نیست.

وی بیان کرد: امروز بیش از 18 میلیون گوشی موبایل در کشور ما در دست مردم است که 17 میلیون نرم افزار اندرویید دارند و هوشمند هستند. وی با اشاره به اینکه دانشگاه قلب تپنده جامعه هستند و باید فرهنگ سازی را از جامعه شروع نماییم.

یکی دیگر از مخالفان شبکه های اجتماعی بیان کرد: متاسفانه ما تعریف درستی از فضای مجازی در کشور نداریم کدام گروه اجتماعی ما پالایش می شود؟ متاسفانه یک کار را شروع می کنیم و دیگر به امید خدا رها می کنیم، شورای عالی مجازی در کشور چه کار کرده است.

وی ادامه داد شبکه های اجتماعی امروز محلی شده برای جرایمی که با سادگی رخ می دهد و هیچ نظارتی هم متاسفانه در این شبکه ها وجود ندارد.

یکی دیگر از موافقین گفت: اندیشمندی می گوید: من فکر می کنم پس هستم اما امروز این جمله باید بدین گونه تغییر کند، "من هستم، پس هستم" که در این هنگام بود که مجری برنامه این موافق را دکارت حاضر خطاب کرد.

وی افزود : سرعت تولید علم در جهان اینقدر بالا رفته که ما نمی توانیم راجع گذشته صحبت کنیم چون هر روز پدیده نوظهوری رشد و بالغ می گردد و اگر ما منفعلانه برخورد کنیم مطمئن باشیم چون آدمی که شنا بلد نیست در این سیلاب غرق خواهیم شد.

این موافق شبکه های اجتماعی تاکید کرد: متاسفانه در برخورد با پدیده شبکه های اجتماعی، سیاسی کاری صورت می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی واحد همدان بیان کرد : خوشحالیم که زوایای مختلف فکری دانشجویان در دانشگاه در این بحث شنیده شد ولی در کشور ما از نظر نرم افزاری کارهای خوبی صورت گرفته اما مشکل زیرساخت یکی از عمده ترین مسائل پیش روی این عرصه است.

گفتنی است کرسی آزاد اندیشی به مدت 2 ساعت با حضور پرشور دانشجویان در سالن اجتماعات دانشکده هنر و معماری واحد همدان برگزار شد.

دیدگاه شما

آخرین اخبار