مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 9. ارديبهشت 1394 - 23:18   |   کد مطلب: 15183
معاون وزیر راه و شهرسازی از تخصیص 300 هزار وام به منظور بهسازی و نوسازی توسط شورای پول و اعتبار خبر داد.
محمدسعید ایزدی

به گزارش صدای دانشجو به نقل از ایسنا، "محمدسعید ایزدی" چهارشنبه نهم اردیبهشت در جلسه ستاد بهسازی و نوسازی استان، اظهار کرد: طبق پیگیری های انجام شده، شورای پول و اعتبار 300 هزار وام به منظور احیای بافت فرسوده تصویب کرده است و طی یک ماهه آخر سال گذشته 27 هزار مورد آن دریافت شد و مابقی در سال جدید دریافت می شود.

وی ادامه داد: شهر همدان در محدوده هایی از شهر دچار مشکل است و این محدوده ها غالبا از سه معضل اساسی رنج می برد که شامل فقر شهری، عدم ایمنی و بحران هوبت هستند.

ایزدی با بیان اینکه فقر شهری موضوعات مختلفی همچون فقر ساکنین، زیر ساختی و خدماتی را شامل می شود، تصریح کرد: وضعیت ساختمانها به گونه ای ناپایدار است که با کوچکترین حادثه ای خطرات جانی برای ساکنین به همراه دارد.

وی اضافه کرد: در بحث بحران هویت نیز مکانها و بافتهای تاریخی که ثروتهای شهری محسوب می شوند را از دست می دهیم و عناصر بی هویت را جایگزین آنها کرده و به سمت بی هویتی محض سوق پیدا می کنیم.

یک سوم مردم مشهد حاشیه نشین هستند

وی با بیان اینکه سطح قابل توجهی از شهر درگیر این معضل ها است، افزود: با این حال شهر همدان نسبت به کلان شهرهای دیگر همچون مشهد وضعیت متناسب تری دارد چراکه حدود یک سوم مردم مشهد در حاشیه شهر زندگی می کنند اما وضعیت زندگی مردم حاشیه نشین در شهر همدان بهتر از شهر مشهد است.

ایزدی با اشاره به نقش موثر مردم در امر بهسازی و نوسازی خاطر نشان کرد: برای بهسازی و ترمیم بافت های فرسوده، دولت و شهرداری به تنهایی نمی توانند عمل کنند و باید مردم نیز کمک ها و همکاری های لازم را انجام دهند.

وی تاکید کرد: برای همراه و همگام کردن مردم باید مسئولان نقش های خود را به خوبی ایفا کنند تا این حرف فقط در حد شعار باقی نماند. تمامی دستگاه ها و ارگانها باید با یکدیگر هم افزایی، همفکری و همکاری داشته باشند و اهدافشان هماهنگ با یکدیکر باشد و از موازی کاری بپرهیزند.

ایزدی با اشاره به شعار سال گفت: با توجه به اینکه امسال، سال همدلی و همزبانی، دولت و ملت است، ارگانها و سازمانها باید در این زمینه همراه، همدل و همزبان عمل کرده و مردم را وارد صحنه کنند. برای رسیدن به این مهم، دولت موظف است که به مردم تسهیلات لازم را ارائه دهد و مردم توانایی لازم برای مشارکت در این امر را داشته باشند.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: برای تشویق مردم به مشارکت در امر بهسازی و نوسازی شهرداری باید بسته های تشویقی در اختیار مردم قرار دهد همچنین اسنادهای مورد نیاز مردم را در اختیار آنها قرار دهد و به آنها انگیزه داده و با انجام پروژه هایی همچون ساخت پارک، کتابخانه، باز کردن معبر و ... که مردم توانایی انجام آن را ندارند، آنها را علاقمند و دلگرم کنیم که در امر بهسازی و نوسازی شرکت کنند.

وی افزود: طبق نظریات پذیرفته شده جهانی توام شدن اقدامات کالبدی با اقدامات اجتماعی و اقتصادی می تواند راه حل نهایی باشد، باید نهادی بین مردم و مسئولان امر بهسازی و نوسازی ایجاد شود تا با حضور در محلات با مردم به گفت و گو بنشینند و پیشنهادهای آن را گوش دهند و عملی کنند، باید مردم و سازمانهای مردم نهاد وارد کار شوند و این برنامه ها در طول سال باید جریان داشته باشند.

وسعت مکان های فرسوده در همدان زیاد است

ایزدی تصریح کرد: از دیگر راه حل های موجود، خروج از پروژه محوری است، وسعت مکانهای فرسوده در همدان خیلی زیاد بوده و نیازمند عملی است که روند بهسازی و نوسازی را سرعت بیشتری ببخشد بنابراین باید مردم توانمند شده و در صحنه وارد شوند و از آنها حمایت کرد.

وی تاکید کرد: دولت آمادگی ارائه هر گونه کمکی در زمینه های بهسازی و نوسازی را دارد و وزیر راه وشهر سازی نیز بسیار مشتاق است که نهادهای مدنی در عرصه نقد و توسعه سیاست های شهری وارد شوند، نهادهایی همچون خانه هنرمندان و خانه معماران که حضور این افراد متخصص در کنار دولت می تواند اثر بسیار مفیدی داشته باشد.

ایزدی ادامه داد: دولت کاملا آماده است تا اگر خانه و ساختمان ارزشمندی در همدان وجود دارد، به تملک در آورد و در اختیار نهادهای مدنی قرار دهد تا تبدیل به فضایی شود که در کنار حفظ ویژگی های خاص و تاریخی خود، محلی برای فعالیتهای حرفه ای مشخص باشد.

وی اظهار کرد: در حوزه کیفیت ساخت و ساز نیز اقداماتی باید صورت گیرد به طوریکه اگر همین روال ادامه یابد به تدریج دیگر اثری از بافت سنتی همدان نخواهیم دید. برای این منظور دولت در هر بخشی که توانایی اش را داشته باشد، برای استان همدان از هیچ کمکی دریغ نمی کند.

وی تصریح کرد: همدان باید تبدیل به شهری در شأن مردمان و پیشینه تاریخی اش شود چراکه متاسفانه حتی از استان های همجوار هم عقب مانده است.

همدان در امر بهسازی و نوسازی کند است

وی با بیان اینکه همدان در امر بهسازی و نوسازی کند است که باید این روند با کمک همه ارگانها بهبود یابد، اظهار کرد: در استان همدان 4 موضوع اصلی و مهم بازار، محلات، فضاهای شهری و تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمان های قدیمی وجود دارد که باید هرچه زودتر بهبود یابد.

وی ادامه داد: اولین موضوع بازار همدان است که باید راسته هایش ساماندهی شوند و برای بهسازی آن برنامه ریزی های لازم انجام پذیرد، موضوع بعدی محلات است که باید احیا شوند، سپس فضاهای شهری است که متاسفانه در این بخش خلاء جدی وجود دارد و در آخر موضوع تغییر کاربری و بهره برداری از ساختمانهای قدیمی است که باز هم شهر همدان در این موضوع عقب است.

وی اضافه کرد: به طور مثال دولت آمادگی واگذار کردن ساختمان اداری به سازمان میراث فرهنگی را دارد و در عوض باغ نظری را در اختیار شهر و مردم شهر قرار دهند همچنین شهرداری باید دفاتر خدمات نوسازی را ایجاد کند و دولت آماده است تا آموزشهای لازم را به شهرداری بدهد همچنین راه اندازی صندوق احیاء و بهسازی که می تواند تاثیر زیادی در این امر داشته باشد.

وی در پایان گفت: در استان همدان منابع گسترده ای هم در بخش دولتی و هم در بخش خصوصی وجود دارد که اگر فعال شوند می تواند پروژه های مختلفی را به جریان بیاندازند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار