مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 20. اسفند 1393 - 7:59   |   کد مطلب: 14992
330 هزار فارغ التحصیل 130 میلیارد تومان بدهکارند؛
اپیدمی وام گرفتن و پس ندادن؛ از بانک‌ها تا صندوق رفاه دانشجویان
«بدهکاران» هر جایی که باشند، دسته گل آب می دهند؛ البته بدهکار بودن فی نفسه مذموم نیست و اشکال آنجایی است که کسی به جایی بدهکار شود و خیال بازپرداخت نداشته باشد.
وام دانشجویی

به گزارش صدای دانشجو به نقل از خبرنامه دانشجویان ایران؛ پیش از این میزان و تعداد بدهکاران بانکی بر سر زبان ها افتاده بود و اینکه چطور می شود در حالی که بسیاری از جوانان برای دریافت وام جزئی ازدواج با مشکلات عدیده ای مواجه هستند، عده ای بی آنکه کوچکترین تهدیدی متوجه شان باشد وام های بسیار بسیار کلانی را اخذ و خیالی هم برای بازگرداندن آنها نداشته باشند! به طوریکه گفته می شود 82 هزار میلیارد تومان مجموع مطالبات معوق بانک‌ها است و که ۹۸۸ نفر آنها بدهی بالای ۱۰ میلیارد تومان داشته و ۵۳۲ نفر دیگر آنها بدهی بالای ۵۰، ۱۰۰، ۵۰۰ و ۱۰۰۰ میلیاردی دارند.

اما بنظر می رسد وام گرفتن و پس ندادن آن تبدیل به اپیدمی شده است.

روز گذشته بود که قائم مقام وزیر کشور در امور سیاسی بخشنامه‌ای را با استانداری‌های استان‌های کشور ارسال کرد تا بواسطه آن بدهکاران صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم شناسائی شوند و هماهنگی‌های لازم جهت بازگرداندن بدهی آنها به صندوق رفاه انجام شود.

در این بخشنامه آمده است: با توجه به اینکه تعدادی از بدهکاران صندوق یاد شده در حال حاضر دستگاه‌ها، نهادها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و شرکت‌های دولتی و غیر دولتی مرتبط مشغول به کار هستند لازم است در اسرع وقت نسبت به بازپرداخت مطالبات صندوق رفاه دانشجویان اقدام کند.

این صندوق حدود 130 میلیارد تومان از فارغ التحصیلان دانشگاهی طلب دارد و این رقم مربوط به حدود 330 هزار فارغ التحصیل است که از وام های صندوق رفاه دانشجویی استفاده کرده‌اند ولی برای بازپرداخت آن اقدامی نکرده‌اند به طوریکه دانش آموختگان بدهکار تا مبلغ 5 میلیون ریال، 293 هزار و 340 نفر، دانش آموختگان بدهکار  بین 5 تا 10 میلیون ریال 28 هزار نفر، دانش آموختگان بدهکار بین 10 تا 20 میلیون ریال 8 هزار نفر، دانش آموختگان بدهکار بیش از دو تا سه میلیون تومان 2 هزار و 500 نفر و دانش آموختگان بدهکار بین 3 تا 4 میلیون تومان یک هزار نفر هستند.

گفتنی است حدود 2 میلیون و 700 هزار دانشجوی شهریه پرداز در کشور داریم که از این تعداد سال گذشته حدود یک میلیون و 300 هزار نفر متقاضی دریافت وام شهریه بوده اند که تنها حدود 290 هزار نفر موفق به اخذ وام شهریه شدند.

صندوق رفاه دانشجویان در سال 92 حدود 470 میلیارد تومان بودجه داشته که در سال جدید تنها 80 درصد آن محقق گردید.

صندوق رفاه طبق قانون مکلف است تا سقف 60 درصد کل دانشجویان به آنها وام تحصیلی ارائه دهد و میزان اعطای وام تحصیلی به دانشجویان بستگی به منابع صندوق دارد؛اما در سال 92 تنها به 20 درصد دانشجویان وام تحصیلی پرداخت شده است.

در آخرین اظهار نظر، رییس صندوق رفاه وزارت علوم درخواست کرد بدهکاران صندوق رفاه دانشجویی در زمره بدهکاران بانکی کشور قرار بگیرند تا بازپرداخت آنها قابل پیگیری قانونی باشد. ناصر مطیعی گفته بود: بحث وام دانشجویی پررونق است و فشار زیادی از سوی دانشجویان برای اینکه زیر چتر این وام‌ها قرار بگیرند بر این صندوق وارد است.همچنین به گفته او در حوزه وام شهریه، حدود 2500 میلیارد تومان تقاضای وام در کشور در دانشگاه‌های دولتی، پیام نور، آزاد، علمی کاربردی و فنی‌وحرفه‌ای وجود دارد که همه معتقد هستند سهمیه‌شان کم است.

از حدود پنج سال پیش بود که دانشگاه‌ها هدف اجرای اصل«44» قانون اساسی قرار گرفتند. در حالی که در بسیاری از نهادها، خصوصی‌سازی مورد توجه قرار نگرفته بود، دانشگاه‌ها که در ایران می‌توان آنها را به چشم اصلی‌ترین عامل تحرک اجتماعی و اقتصادی در نظر گرفت، در مرکز توجه قرار گرفتند. افزایش هزینه‌های خوابگاه‌های دانشجویی و قیمت غذای دانشجویی به دلیل برون‌سپاری این خدمات به بخش خصوصی یکی از پیامدهای این اقدامات بود به طوری که برخی از دانشجویان برای رزرو روزانه غذا نیازمند دریافت وام تغذیه شدند. اعطای وام اجاره‌بهای خوابگاه نیز افزایش پیدا کرد و بسیاری از دانشجویان برای پرداخت این هزینه‌ها به قسط‌بندی متوسل شدند.

از سوی دیگر افزایش ظرفیت‌های پولی در دانشگاه‌های سراسر کشور از جمله در دانشگاه‌های پیام نور، آزاد و غیرانتفاعی باعث شد تنها 16 درصد از ظرفیت دانشگاه‌ها برای پذیرش دولتی و رایگان باقی بماند. این مساله نیز نیاز دانشجویان را به وام شهریه بیشتر کرد. پس از این تحولات، چندان عجیب و دور از ذهن نبود که مسوولان صندوق رفاه دانشجویان که وظیفه تخصیص وام‌ها را به عهده دارند، هر روز از کمبود بودجه و عدم بازپرداخت بدهی‌های دانشجویان سخن بگویند.

 ناصر مطیعی، رییس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم از پیش‌بینی پرداخت 120 میلیارد تومان وام شهریه و تحصیلی در نیمسال اول امسال خبر داده بود. وی عنوان کرده بود حدود 45 میلیارد تومان هم برای سایر وام‌های ضروری پیش‌بینی کرده‌ایم تا سقف مجموع وام‌های امسال نیز در حد سقف وام‌های 93-92 حفظ شود.از سوی دیگر، وام شهریه نیز تنها به شش درصد دانشجویان شهریه‌پرداز اختصاص پیدا می‌کند. در حالی که آنها حدود 84 درصد ظرفیت دانشگاه‌ها را اشغال کرده‌اند.

وام‌هایی که از طرف صندوق رفاه به دانشجویان پرداخت می‌شود شامل وام تحصیلی، تحصیلی ممتاز و نمونه، مسکن، ضروری، حوادث غیرمترقبه، ودیعه مسکن، ودیعه مسکن دانشجویان متاهلی غیرایرانی، تحصیلی دانش هسته‌ای، ضروری دانش هسته‌ای، مسکن دانش هسته‌ای، حج عمره، زیارت عتبات عالیات کشور عراق، ازدواج، شهریه و موارد خاص است.اکنون حدود 300 هزار نفر از دانشجویان حدود 130 میلیارد تومان به صندوق رفاه بدهی معوقه دارند. صندوق رفاه اعلام کرده است دانشجویانی که اقساط خود را یکجا پرداخت کنند، جریمه نمی‌شوند و همین موضوع خود باعث شده بود که دانشجویان به صورت اقساطی بدهی خود را پرداخت نکنند و انگیزه کمی برای پرداخت اقساط بدهی خود داشته باشند، برای همین در بازنگری که انجام شد، مقرر شد دانشجویانی که اقساط خود را به صورت یکجا پرداخت می‌کنند از 10 درصد تخفیف در جریمه بهره‌مند شوند اما این موضوع افاقه نکرد و رئیس این صندوق نیمه دی ماه گفت: عده ای از دانش آموختگان نیز هستند که هنوز برای تسویه حساب با صندوق رفاه دانشجویان اقدام نکرده و بدهی خود را پرداخت نکرده اند که این دانش آموختگان در صورت تاخیر در پرداخت، مشمول جریمه 12 درصدی می شوند.

دیدگاه شما

آخرین اخبار