مطبوعات همدان
به کانا ل ارتباطی ما بپیوندید
تاریخ : 30. مرداد 1400 - 13:38   |   کد مطلب: 24448
مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان برگزارکرد؛
نشست وزیر پیشنهادی علوم با دانشجویان و فعالین دانشجویی استان همدان
سلسله نشست های تخصصی شمسا با حضور وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم، با محوریت بررسی مسائل اولویت دار و دغدغه های آموزش عالی توسط بسیج دانشجویی استان همدان برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی صدای دانشجو، مرکز تحقیقات رکتا بسیج دانشجویی استان همدان با برگزاری سلسله نشست های تخصصی شمسا ( شبکه مسائل سراسری استان همدان ) در رابطه با محوریت بررسی مسائل اولویت دار و دغدغه های آموزش عالی، با دکتر محمدعلی زلفی گل ، وزیر پیشنهادی علوم  تحقیقات و فناوری در دولت سیزدهم ، گفتگو کرد.

 

زلفی گل با حضور در این نشست به سوالات جمعی از دانشجویان فعال و دغدغه مند پاسخ داد و از تمامی ایده های مطرح شده توسط فعالان حوزه دانشجویی استقبال کرد. همچنین برخی از حاضرین انتقادات خود به سیستم آموزشی و دانشگاهی کشور را به گوش وزیر احتمالی رساندند.

 

مسئول بسیج دانشجویی استان همدان، حمید پورحسینی در ابتدای جلسه به رویکرد جدید بسیج دانشجویی اشاره کرد و گفت:

مبنای رویکرد جدید بسیج دانشجویی آن فرمان حضرت امام است که گفتند: به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنید. از این رو بسیج دانشجویی  بحث مسئله محوری را مبنای رویکرد جدید خود قرار داده است.

 

زلفی گل در این نشست حضور در انواع تشکل های دانشجویی اعم از: کانون های فرهنگی، انجمن های علمی و کانون های صنفی را لازمه کسب ‌تجربیات سیاسی اجتماعی و فرهنگی برای دانشجو دانست و گفت: تمام این فعالیت ها به دانشجو کمک می کند تا  در دوران دانشجویی با سعی و خطا، در آینده  مملکت خود را بهتر اداره کرده و برای نقش آفرینی در ابعاد منطقه ای و ملی آماده شود. بنده  فعالیت در تمامی تشکلهای دانشجویی، هیات مذهبی و کارهای خیرخواهانه در بدنه دانشگاه را کسب تجربه ای میبینم که منجر به تربیت مدیران آینده، ساخت و تربیت منابع انسانی کارآمد برای کشور می شود.

بنده به شدت معتقدم مدیران موفق ما در تمامی عرصه های مختلف کسانی هستند که در دوران دانشجویی فعالیت داشته اند. همانطور که خودم اینگونه بوده ام. بنابراین دانشجوها در دوران دانشجویی باید به خوبی از این فرصت ها استفاده کنند.

 

وزیر پیشنهادی علوم تحقیقات و فناوری در راستای توضیح برنامه و ایده های خود گفت:

یکی از برنامه های اینجانب ایجاد یک نظام پیشنهادات به این صورت است که هرکسی پس از تشخیص هر نیاز آن را در یک فرم نوشته و به  پایگاه اسنادی جهان اسلام ارسال کند. سپس بعد از یک داوری ثبت شده در دانشگاه ها به اساتید بگوییم  برای نیازهایی که در آی سی ثبت شده  پروپوزال دانشجویی با رساله ی کاربردی بگیریم در واقع  پایان نامه ها دقیقا در راستای نیازها باشد و طبق این موضوع اقدام به دادن امتیازات بیشتری کنیم. برای مثال اگر امتیاز اساتید حق التدریس حداکثر ۱۲ واحد است برای آن افرادی که پایان نامه ها و رساله ی دکتری کاربردی می گیرد سقف حق التدریسشان را ۳۰ گرفته و بالاتر ببریم.

 

زلفی گل در پاسخ به این سوال که "مهمترین مسئله ی اولویت دار در آموزش عالی، خصوصا در استان همدان، چیست؟" گفت: 

فکر می کنم شناسایی مهمترین مسائل آموزشی در همدان و کشور، به فعالیت های میدانی و تحقیقاتی و در واقع نیازسنجی، احتیاج دارد. برای مثال شاید مهمترین مسئله ی همدان بحث اشتغال باشد ولی در سطح کلان نیاز به انجام تحقیقات داشته باشیم.

سپس ادامه داد: آموزش عالی درهمدان، در بعضی از رشته ها مخصوصا هنر دارای کمبود است. برخی از رشته ها را در استان نداریم و در رشته های مهندسی بعضی از کمبودها احساس می شود. این مشکلات باعث خروج دانشجو از استان و اشتغال به تحصیل در شهرهای دیگری می شود. به نظر من به جای اینکه رشته های موازی داشته باشیم می توان تنوع رشته داشت که هم بهره وری بالا رفته و هم به سلائق مختلف در منطقه و استان پاسخ داده بشود. یکی دیگر از چالش های این موضوع، توزیع عمده ی استعداد ها در بین رشته های مختلف است. البته این یک مشکل ملیست و باید برای آن فکری کرد.

رئیس سابق دانشگاه بوعلی سینا با اشاره به بحث کمبود امکانات رفاهی در دانشگاه ها گفت:

یکی از مشکلات ما امکانات رفاهی و خوابگاه هاست، به عنوان مثال دانشگاه صنعتی استان همدان اصلا خوابگاه ندارد.

دانشگاه های علوم پزشکی و بوعلی سینا علاوه بر اینکه امکانات رفاهی کم دارند، دارای خوابگاه های متاهلی هم نیستند. از آنجایی که دانشجویان فوق لیسانس و دکترا در سنی هستند که حتما باید ازدواج کنند و در حقیقت باید زمینه و بستر مناسب برای ازدواج جوانانمان را محیا کنیم، حل این مشکل جزو برنامه های من است و با خواست و یاری خدا اگر شرایط مناسب باشد جرقه ی ساخت خوابگاه های متاهلی دردانشگاه ها را خواهیم زد.

 

زلفی گل در پاسخ به این سوال که "اجرای شفافیت در حوزه ی وزارت علوم چگونه خواهد بود؟"  گفت:

شفافیت در وزارت علوم باید یک اصل باشد. شفافیت اقسام مختلفی دارد که جز برنامه های بنده هست و در مجلس نیز عنوان خواهم کرد. به عنوان مثال: شفافیت را میشود در جذب هیأت علمی دانشگاه ها و در استخدام اعمال کرد. متاسفانه در حال حاضر برای ارتقای اعضای هیأت علمی شفافیتی وجود ندارد. بنده حتما در آیین نامه ارتقا اساتید این موضوع را در نظر خواهم گرفت که اگر کسی خواست استاد تمام یا دانشیار بشود بیاید تمامی کارها وعملکرد خود را از نقطه ی شروع با برگزاری یک سمینار عمومی توضیح دهد و بعد انتخاب شود.

وی تاکید کرد: قصد دارم منافع فردی با منافع ملی را همسو کرده و شفافیت را اجرایی کنم.

سپس اذعان کرد: جوانان دلسوز نظام در کادرسازی بنده حلقه اول هستند و تصمیم دارم در کنار پیشکسوتان از حضور جوانان بهره ببرم.

 

وی در پاسخ به یکی از دانشجویان که موضوع موازی کاری دربرخی از رشته ها در دانشگاههای مختلف مانند آزاد و دانشگاههای غیرانتفاعی را مطرح کرد گفت: ما در تمامی دانشگاه ها باید بدانیم که در یک تیم به نام آموزش عالی هستیم یعنی تقابل در هیچ دانشگاهی نباید ایجاد شود. و باید دید چه چیزی باعث میشه که کیفیت آموزشی لازم و استانداردها رعایت شود؟ ما برای ایجاد و ادامه رشته استاندارد داریم. اگر تمامی استاندارد ها اعم از فضای آموزشی و هیئت علمی را اجرا کنیم تمامی مشکلات این چنینی حل می شود.

 

زلفی گل با اشاره به موضوع مطرح شده توسط یکی از دانشجویان در رابطه با تقابل و هم پوشانی وظایف وزات علوم با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، توضیح داد:

بنده اصلا دنبال تقابل نبوده و برعکس دنبال تعامل و تکامل هستم. طبق پیگیری ها وظایف معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با وظایف وزارت علوم اصلا همپوشانی نداشته و مکمل هم هستند. در واقع در آموزش دانش آموزان و دانشجویان تقسیم وظایف انجام گرفته است. اگر هم جایی همپوشانی داشته باشد سعی میکنیم که با موافقت میزان همپوشانی را کم کرده و مکمل یکدیگر باشیم. بنابراین وقتی واقعا باور همه ابن باشد که ما همگی سرباز جمهوری اسلامی و کشور هستیم، تمام این مسائل حل خواهد شد.

 

سپس در پاسخ به ارائه ی ایده توسط حضار در زمینه ایجاد پویایی در تشکل های دانشجویی، خصوصا در زمینه های کنش علمی و مسئله محوری، گفت: از آنجایی که به لزوم فعالیت تشکلی در دوران دانشجویی سخت اعتقاد دارم، تمامی ایده ها و فعالیت ها را ویژه حمایت خواهم کرد.

 

در پایان یکی از دانشجویان پرسید: نحوه انتخاب مدیران در وزرات خانه شما به چه صورت خواهد بود؟ و آیا در مدیریت وزارت علوم از افراد وابسته به فتنه  سال۸۸ نیز انتخاب خواهید کرد یا خیر؟

محمدعلی زلفی گل در پاسخ به این سوال گفت: بنده یک برنامه تفصیلی نوشته ام و درآن گفته ام که  یک کمیته انتصابات ۷ نفره متشکل از افراد و اساتید انقلابی شکل خواهم داد. آنها افرادی را جهت مدیریت بررسی کرده و به من پیشنهاد می دهند. تمام تلاشم را خواهم کرد که در این باره از مشورت استفاده کنم و تلاشم را در راه تحقق اهداف دولت قوی رییس جمهور به کار بگیرم.
در خصوص انتخاب افراد وابسته به سران فتنه نیز طبیعی است که در یک دولت ارزشی افراد دارای سابقه در فتنه جایی نخواهند داشت.

انتهای پیام/

 

 

 

تصاویر تکمیلی: 

دیدگاه شما

آخرین اخبار